Slovinsko 2023
...aneb Česko-anglické osmispřeží...
...aneb Česko-anglické osmispřeží...
Účastníci:
Doporučuji, pokud chcete mít během čtení přehled o trase a našich zastávkách, otevřete si také mapu trasy, nebo i itinerář.
Letošní motodovolená byla v několika ohledech výjimečná. Především počet jezdců, který se nakonec ustálil na čísle osm, je v kontextu délky (devět dní) trvání vyjížďky neobvyklý. Také za námi přijel Franta až z dalekého Leedsu. Musel si odkroutit 1500km, překonat La Manche a několik evropských států, jenom aby se s námi postavil na startovní čáru téhle dovolené. Tím prokázal velké srdcařství. Někteří zažili takhle dlouhou jízdu poprvé. Těch neobvyklých faktorů se sešlo několik a proto vnímám tuhle dovču od samého začátku jako něco speciálního. Plánování začalo několik měsíců před odjezdem. Pochopitelně, nejlepší plány a nápady se rodí na dně půllitru a tak je hned první porada směrována do naší domácí hospody na Smíchově.
Scházíme se v hojném počtu a kromě Františka jsme tu všichni dovolenkáři přítomni. Od začátku se snažím opatrně protlačit můj "soukromý" plán cesty, který měl končit v Monaku. S tím se většina neztotožňuje. Údajně by to byla na vyhrazený časový úsek příliš dlouhá trasa. Zaznívá další plán - Alpy po územích Rakouska, Švýcarska a Itáile, nebo tak nějak. Tady se trochu šprajcuju, moc se mi tam nechce. Konkrétní důvod nemám, snad jen ceny ve Švýcarsku. Několik kluků vyjadřuje přání, abych cestu naplánoval já z čehož mám upřímnou radost. Znamená to totiž, že se moje plánování ujalo a způsob jakým ho dělám skupině vyhovuje. Snažím se ale držet pokrovou tvář a pokrytecky nedávám radost najevo. Pokud mám plánovat já, jsem také nevědomky obdarován právem veta, které obratem využívám: "Tam se mi jet nechce, to plánovat nebudu!" Banda na tuhle hru přistupuje bez vyjednávání a nakonec domlouváme první hrubý plán cesty - Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko a Itálie. Doma se pouštím do krkolomného hledání nejlepší trasy, ubytování atp. Kozel má hned ze začátku několik tipů míst, která by chtěl projet. Se samozřejmostí je do cesty zahrnuji a po několika týdnech vydávám první verzi našeho plánu. Bandě dávám několik dnů na prostudování a připomínkování. Výhrada je jen jediná. Chceme se vykoupat v moři, zastavme se tam. Jasná věc, cestu v mapě kroutím ke slané louži a hotovo. Plán je na světě.
Rovnou na začátku drobně odbočím. Možná Vám neuniknul obrázek v úvodu stránky. Mám nutkání k němu napsat vysvětlení. Respektive vysvětlit Bikers Intellectual Club. Jeden můj kamarád o mně kdysi řekl, že jsem týmotvorný. To slovo nejspíš neexistuje, ale rozumí mu každý. Ten kámoš měl pravdu. Vždy, když vidím v jakékoliv činností, které jsem účasten, smysl a týmovost, mám potřebu začít zastřešovat, nazývat, ohraničovat, ukazovat a prostě tvořit tým, skupinu. Je to dozajista zčásti dětinská vlastnost, ale já jsem za ní rád. Poslední dobou je ta naše skupina celkem soudržná a mně se zachtělo dát té naší grupě nějaký štempl. Začal jsem přemýšlet, jaký název by nás vystihoval nejlépe a zároveň by si sám ze sebe dělal tak trochu srandu. Všechny naše výlety na motorkách mají jedno společné. Večer po jízdě se diskutuje. Témat je nekonečně a mohou být vážná, odlehčená, naprosto debilní, nebo až fekální. Pro mě jsou ty prokecané večery stejně důležité, jako jízda sama. Proto se mi v myšlenkách nejlépe usadil název "Bikers Intellectual Club", tedy řekněme, že něco jako Intelektuální klub motorkářů. Nelenil jsem a sednul k PhotoShopu. Za pár hodin vzniklo kulaté logo s nápisem. Nejprve jsem tímto logem a názvem označil naší WhatsApp skupinu, což nevyvolalo ani jednu jedinou reakci. Nicméně jsem si tímto krokem připravil půdu a na další vyjížďce jsem rozdal samolepky s klubovým logem. Od té doby se jméno našeho klubu zažilo. Ten název je nadsázka, recese, ironie a všichni "členové" vědí proč. Někdy, když je hovor ve skupině obzvláště hodný posudku psychologa, se smíchem zazní: "Tohle je fakt Intellectual Club". Pravděpodobně se BIC nikdy nerozvine v něco víc než jen pár nálepek, nebo potištěných triček, ale líbí se mi fakt, že tady je, a že ta naše parta má konečně jakousi pojmenovanou formu.
Pojďme zpět k dovolené. Pokud řeknu, že přípravy před odjezdem byly v podání některých z nás napínavé, nebude to úplně výstižný výraz. U Kuby na XT 600 jsem ani v den srazu neměl úplnou jistotu, že se objeví. Ne, že by snad na něj nebyl spoleh, to ne, ale jeho mechanik má již značně pokroucenou pověst, které dostál i tentokrát. Kuba si u něj vyzvedával motorku pozdě večer den před odjezdem. Tomu ještě předcházela mechanikova komunikační mezera a tak bylo o drama postaráno. Dalším otazníkem byl Svobudka, jehož Bandit si na poslední vyjížďce postavil hlavu. Po neúspěšných samodomo opravách nakonec taky zamířil na poslední chvíli pod ruce profesionálů. Šlemík v karburátorech byl označen za viníka a následně odstraněn. Dva dny před odjezdem byl Banďour shledán jízdy schopný. Ani já jsem si s Versysem nebyl dlouho stoprocentně jistý. Zhruba 3 týdny před odjezdem jsem motorku odevzdával do rukou Štěpánovi. Ten od začátku věděl o termínu odjezdu a dělal vše pro to, aby Versyse připravil. Jenomže víte jak to je. Dokud nemáte pojízdnou motorku pod zadkem, tak není nic jistého. Nakonec Štěpán vše stihnul s rezervou a já tímto děkuji engelbike.cz za skvělou práci i přístup a vřele doporučuji. Zatímco se řeší motorky, Kozel den před odjezdem posílá fotku, kde je detailně vyobrazena informační cedule nemocničního charakteru, na které stojí nepřehlédnutelně velkým písmem Oční klinika 1. Lékařská fakulta Univerzity Karlovy a Ústřední vojenská nemocnice. Máme jasno. Kozel je zase jednooký. Jeho odchlípnutá rohovka začala znovu stávkovat. Znamená to, že jestli Kozel pojede, bude to na pár dní pouze s jedním funkčním okem a s neignorovatelnými bolestmi v tom druhém. Mnoo tak to nám to hezky začíná...
Budím se do krásného sobotního rána. Myšlenky neupínám k Benjovi, který hlásil připravenou motorku už někdy v lednu. Ani k Madovi, jehož Yamaha bude konečně správně zajetá, protože cestou se jí na počítadle kilometrů objeví 123456. Ani Frank mi netlačí koutky k zemi, protože po týdnu na dálnici z Leedsu má teď čerstvě přezuto a i on je tedy připraven. Svobudka ve dnech minulých už neposílá info o stavu jeho Bandita, zprávy se změnily ve fotografie jídla a pití, které poveze, takže ani u něj není důvod ke chmurám. Můj rudý trhač asfaltu (čti motorka pro holky) je taky připraven, naložen a vyčištěn, ani zde není obav.
No jo, ale co ten zbytek? Ziki o svých připravách nedával moc zpráv a tak se vlastně neví, jestli třeba i on nezápolí s nějakým zádrhelem. U Kuby nezbývá než doufat, že převzetí motorky v servisu proběhlo šťastně. No a pak ten kiklop Kozel. Někde hluboko v sobě se připravuji, že se na srazu neobjeví a vím, že by se na něj nikdo nezlobil, ani by nemohl. Nebudu napínat. V sobotu 10. června v 9 hodin, se k mojí obrovské radosti schází celá banda na čerpací stanici Orlen na 4.km dálnice D1. Kubovi předávám do zápůjčky stan, všichni klábosíme, Franta se seznamuje se zbytkem hovad, který ještě nezná. Mimochodem Frantovo jméno, ještě s přihlédnutím k jeho historii v UK, se během cesty používalo v širokém počtu podob. Franta, František, Fanda, Frank, Frenkie... Všichni jsme v dobré náladě a natěšení na dlouhou cestu. Všichni, až na Kozla. Oko ho trápí a i když se snaží být pozitivní, je vidět, že následující dny pro rohatýho budou hodně nepříjemné. S okem má zkušeností dost a tak nás uklidňuje, že v pondělí už bude dobře.
Velíme odjezd. Už sedím na nastartované motorce a před námi se objevuje Štěpán, ten Štěpán co mi dělal motorku. Sedí v autě, za kterým jsou na vleku dvě motorky. Jedou s kámošem dráždit endura. Na dálku si mávneme, dostaneme požehnání v podobě přání šťastné cesty a konečně hybaj - cesta začala.
I když jsem byl připraven odvodit skupinu skrze celou dovolenou, od začátku se role leadera ujal Mad. Chtěl si diktovat tempo na dálnici. Po několika kilometrech se neposlušně začínáme proplétat dálniční zácpou. Až na pár nevšímavých, nebo zákeřných jedinců je nám masou aut umožněný plynulý průjezd. Přes Českou republiku máme v plánu co nejrychlejší přesun. Žádné atrakce, kochačky ani zábavné silnice. Jen s nejnutnějšími zastávkami rovnou k našim jižním sousedům. Po nájezdu na E55 zjišťujeme, že ze dvou pruhů, které vedou naším směrem je ten levý zavřený. Nicméně je jenom oddělený dopravními kužely a tak ho bez pardonu obsazujeme a nerušeně předjíždíme kolony aut. První zastávku děláme ještě před dálnicí D3. Mad sjíždí ze silnice do travnaté cesty odklánějící se od asfaltu. Většina ho slepě následuje, včetně mě. I přesto, že ještě nespadla ani kapka, Madovi se zachtělo obléci nepromok, což je v jeho případě sytě červená bunda z Decathlonu, nebo jiného podobného řetězce. V těchhle okamžicích je vtipné sledovat, jak jsou všichni ostatní v rozpacích. Máme si vzít pláštěnku, nemáme si vzít pláštěnku? Obvykle se slabší kusy obléknou a ti další smířeně riskují promočení v očekávaném dešti.
Jedeme po dálnici D3, která má tu nevýhodu, že na ní nejsou žádné čerpací stanice, nebo odpočívky. Něco se sice už staví, ale ke kolaudaci je stále ještě daleko. První zastávku tedy děláme mimo dálnici - ve Zvěroticích. Zabíráme plácek u miniaturní hasičské zbrojnice. Někdo svačí, někdo pokuřuje, nálada výborná, Kozel mlčky bojuje s okem. Z nebe stále ani kapka.
Ve Dvořišti přišla první plánovací minela. Restaurace Selský dvůr, kde jsem nás chtěl nechat poobědvat, je v rekonstrukci. Naštěstí hned naproti přes náměstí je nový hostinec. V gastro podnicích se projevuje jedna z drobných nevýhod větších skupin. Objednávání trvá malinko déle a to co vám na stole nakonec přistane je svého druhu loterie. Není se čemu divit. "Pět smažených sýrů, jeden s bramborem, dva s kroketami a dva s hranolkami. Ten s bramborem dvojitá tatarka, u jednoho s kroketami prosíme bez oblohy, ale hlavně jeden s hranolkami bez tatarky, ten je pro Benjáka, von to jinak nežere, děkujeme." Koho by tohle nezmátlo, že? A pokud nás má na starosti osmnáctiletá žába, umí z nás být pěkně nervózní. No nic, pupky narvaný, poslední česká benzínka už taky proběhla, takže šup přes čáru do Rakous a už jen zábavnou formou dál na jih.
Je sice skvělé, že už jsme za hranicemi a jedeme silnicemi s pěknými zatáčkami vedoucí krásnou přírodou, jenomže od hranic jsme 50 kilometrů a spouští se vydatný liják. Zastavujeme u nabíjecí stanice pro elektormobily. Malá stříška zdaleka neschovala všechny motorky, alespoň všichni jezdci mají přístřeší. Teď už je jasné, že do pláštěnek se obléknou všichni. Tedy, všichni kdo pláštěnku mají. Jak se ukazuje tak třeba Ziki je v tomhle směru naprosto nevybaven. Každý drobný deštík ho stojí mokré spoďáry, protože kalhoty které má na sobě, mají k motorkářským hodně daleko. Když se posléze řeší déšť a vybavení do deště, je Ziki pokaždé terčem vtípků. Většina bandy je tedy připravena na jízdu v dešti a příští zastávka kavárna.
Na vodě jedeme velmi opatrně, ale i tak cesta celkem odsýpá a mě se dokonce daří sledovat přírodu kolem. Dokud jedu, déšť mi vlastně moc nevadí. Pneumatikám na vodě zatím věřím a tak jedu bez křeče a uvolněný. Ovšem když zastavíme, začíná déšť vadit velmi. Nemůžete si ani otevřít tankvak a vyndat peněženku, protože tam hned naprší. Slézáme z motorek u kavárny a v neohrabaných oblecích nesměle vstupujeme dovnitř. Všichni mokří od hlavy až k patě se zdráháme posadit. Židle jsou čalouněné a osm mokrých zadků by zanechalo nábytek na čas nepoužitelný. I tak nás obsluha s úsměvem vyzývá abychom se posadili, což akceptuje jenom Svobudka a sedá si sám do rohu na měkkou sedačku. Ostatní postáváme, nebo sedíme na dřevěných barových židlích tak, abychom si nepřipadali nepřístojně. Po chvíli se pod námi začínají tvořit louže. Blonďatá padesátnice, stále s úsměvem na tváři, přináší náruč hadrů a rozmisťuje ji po podlaze. Ostatní kavárenští hosté se začínají pousmívat - jsme malinko atrakce. Nebylo by vhodné zdržet se přespříliš dlouho, a tak dopíjíme kávu a zvedáme kotvy, zpět do deště.
Už jenom něco málo přes sto kilometrů a budeme v našem prvním ubytování. Zdaleka ne všichni jsou čistě stanovací typy a tak jsme domluvení, že budeme střídat kempy a apartmány. Vcelku všem vyhovující koncept. Celá skupina je určitě ráda, že začínáme právě apartmánem. Trávit noc ve stanu s promočeným vybavením není nic o co bychom měli zájem. Stále drobně poprchává. Ještě jedna krátká zastávka na odpočinek, kde nás znovu dojíždí Kozel. Franta nás opatrně začíná informovat, že chrápe a bylo by jako dobrý, kdyby spal sám.
Přijíždíme k hospodářství, kde se má ukrývat náš byteček. Už toho máme za dnešek dost a já začínám žhavit telefon. Volám na číslo, které mám z rezervace na booking.com. Na druhém konci telefonu nikdo hovor nepřijímá. I přesto, že jsme nepřehlédnutelná skupina, která právě někomu zaparkovala osm motorek na "zápraží", se k nám nehlásí jediná duše. Pokusů o telefonické spojení jsem provedl určitě takových pět. To už je dobrá čtvrthodina pryč a já studuji instrukce v naší rezervaci. Dozvídám se jedno velké prd a tak, když o nás stále nikdo nejeví zájem, začínám obcházet hospodářství a porovnávám fotografie z rezervace s tím, co vidím. Po chvilce se mi daří najít shodu fotografií exteriéru. Když se přiblížím najdu také klíče ve dveřích a za dveřmi náš apartmán. Velmi rozpačitě vstupujeme, protože je to tak trochu bez vědomí hostitelů. Hlásím se k nocování se Svobudkou. Po zkušenosti z Norska vím, že v jedné místnosti se s ním vyspím pohodlně. Nechrápe a je čistotnej. Taky vím, že když vyfasujeme manželskou postel, neskončíme v nevědomém obejmutí, ale naopak si každý okupujeme svůj kraj postele. Svobudka také nemá nic proti společnému pokoji a tak zabíráme ložnici s letištěm. Zatímco Benjo, Kozel, Mad, Kuba a Ziki zalézají kamsi do útrob apartmánu, kam jsem se ani nebyl podívat, František si kolegiálně brousí zuby na lavici v kuchyni. Nechce svým chrápáním rozvracet skupinu.
S Frantou jsem se poprvé setkal v roce 2010, když jsem odjel na zkušenou do Anglického Plymouthu. Frantovi jsem od té doby za mnoho věcí vděčný, protože mi pomohl prodrat se začátkem v cizí zemi. V zemi, kde on už tenkrát byl doma. Už tehdy jsme plánovali jak spolu někdy vyjedeme na motorkách na delší cestu. V určité formě se nám to dnes konečně podařilo a pro mě to dost znamená. Frantův motorkářský sen je Afrika. Vypadá to, že se mu tenhle sen zanedlouho splní. A já ti to zatraceně přeju, ty holomku!
BIC se probírá a pomalu se začíná projevovat další nevýhoda osmičlenné skupiny. Máme jenom jeden záchod. Kapacita jedné mísy, která navíc není oddělená od koupelny, je pro nás chabá. Pomyslná fronta se začala tvořit rychle. Hned po tom, co si všichni postupně předáme zahřáté prkénko, se překotně balíme zpět na motorky. Dva a půl kilometru od našeho apartmánu všichni tankujeme na malé pumpě lokálního významu. Za pár dalších kilometrů nás s otevřenou náručí očekává první alpské sedlo našeho dobrodružství - Sölkpass. Není to jeden z těch bombastických průsmyků, kde člověk zírá s otevřenou pusou, ale jako vstupní brána do Alp naprosto adekvátní. Silnice je sice suchá, ale nízká oblačnost zkracuje dohlednost a tak je i tentokrát opatrnost na místě. Na nejvyšším bodě silnice je malé turistické odpočívadlo kde zastavujeme, abychom chvíli spočinuli. Pocitově je zima, což podtrhují zbytky sněhu kolem nás. Lovci keší si jdou splnit radostnou povinnost, zatímco zbytek se kochá výhledy na okolní kopce, které dovolí mezery v mracích. Rád bych se zastavil u toho, že František si zatím stále pochvaluje tempo, kterým se pohybujeme. Nezbytně probíhá i tvorba sněhových koulí s následným hodem na kamarády.
Přijíždíme k přehradě a začínáme festival vaření kempingového typu. Baví mě jak si navzájem okukujeme vybavení. To je sice dětinský dvojsmysl, ale já mám na mysli výbavu na vaření. Každý máme jedinečný soubor ešusů, vařičů, příborů a hrníčků. V poklidu obědváme a až na převrhnutý Benjův ešus se nic zásadního neděje. Kozel nepřekvapivě bojuje s okem. Chvílemi si přes hlavu přehazuje bundu aby nemocnému oku udělal stín. Myslím, že to bylo už tady, po prvním rychlejším úseku, kdy nás Franta, jako nováček skupiny, mezi řečí označil za magory. Nikdo na to vlastně moc nereaguje, aby nezněl nabubřele.
Kuba přednáší skupině návrh na změnu trasy. Místo kempu, který je na dnešek naplánovaný by rád přečkal noc u jezera Bled. Je to tam prý hezké a chtěl by se vykoupat. Návrh se mi moc nepozdává a ani zbytek skupiny neskáče radostí. Nicméně nechci být za protivu a tak v jakési neoficiální pozici organizátora návrh schvaluji. Dobře, pojedeme k Bledu.
Pokračujeme krásnými venkovskými silnicemi a já už v myšlenkách pomalu opouštím Rakousko. Stavíme ještě u jedné nepěkné, zpola vypuštěné přehrady. Teď už hurá vstříc Slovinsku. Do toho nás dovede silnice E652 - cesta jako malovaná. Zatáčkovitý stoupající had ústící do tunelu a v něm státní hranice. Provoz je hustší než by nám vonělo a zvládá nás rozdělit na dvě skupiny. Za portálem na slovinské straně na sebe čekáme. Sjezd ze sedla dolů už není tak zábavný. Až na Svobudku se shodujeme, že se nám z kopce jezdí podstatně hůř, než do kopce. Moje teorie je taková, že má člověk zkrátka jen na paměti, že z kopce toho míň ubrzdí a proto jede opatrněji. Navíc motorce nemůže dávat tolik napít, jako při cestě nahoru a tak se možná pocitové jízda zdá letargičtější.
Stále máme zásoby jídla z Prahy a tak pro dnešek vynecháváme nákup. Nakupujeme pouze pivo na benzínce na večerní intelektuální klábos a směřujeme ke Kubovu jezeru. To musíme z poloviny objet, abychom se dostali ke kempu. Břeh je obsypaný turisty a místo působí frekventovaně. U poslední odbočky si všímáme cedule upozorňující na plnou obsazenost kempu. Skupina zastavuje u závory a Kuba se, jako iniciátor téhle změny, proaktivně vydává na recepci. Tušíme, že se vrátí s nepořízenou a že tady dnes spát nebudeme. Tak se i děje. Jsem vlastně rád, že to takhle dopadlo. Nikdo se totiž po zbytek výletu už nepokoušel o zásadní změny a mohlo se jet podle původního plánu. Přiznávám, cítím se kvůli tomu trochu zlomyslně, ale podle mého tahle zkušenost zabránila hrozící dovolenkové anarchii. Krátký náhled do mapy a vydáváme se k jinému kempu, ten je už mimo jezero.
Zabíráme travnatý plac mezi stromy. Na okraji plácku stojí obytná dodávka a u ní uvázaný pes. Je to nejspíš fanda jedné stopy, protože osm motorek ho doslova zvedlo ze židle a spustilo nezastavující štěkot. Paní z dodávky vylézá ven a pozoruje koho to má za nové sousedy. Výraz má stejný jako terminátor, když vidí Johna Connora. Naprosto netakticky vybírám místo na stan hned vedle chrápajícího Františka. Ten začal mít ve zvyku neříkat dobrou noc, ale hodně štěstí. Zaujal mě Zikiho expediční stan. Jako jediný z bandy má křiklavou barvu a vůbec, ale vůbec nezapadá. Nový stan má také Svobudka. Po loňské opravdu mokré zkušenosti už to fakt chtělo. Během rozbíjení tábora se ukazuje, že i stroje toho mají dost a Kubova Yamaha si v mdlobách lehá na levý bok.
Jak večer postupuje, dochází i na meruňkovici, kterou jsem na velikonoce dostal od babičky mojí Ivetky. Se setměním také ustupuje bolest Kozlova oka a ten rázem ožívá. Z toho mám obzvláště radost, protože jako diskutující je po večerech nenahraditelný. Začíná nás přemáhat únava a postupně se trousíme do stanů. Hodně štěstí!
Tábor se pomalinku probírá. Začínáme se trousit po kempu a zjišťujeme možnosti snídaně. V areálu je malý obchůdek, jako dělaný na nákup snídaně. Hned vedle krámku je restaurace, která působí velmi draze. Na každém stole několik párů příborů, sklenice na víno a úhledně složené látkové ubrousky. Obsluha v padnoucích stejnokrojích pečlivě připravuje stoly a my ten šrumac na moment pozorujeme přes francouzská okna. Před restaurací je postavený poctivý stan krémové barvy, v něm masážní lehátko a masérka. Tenhle kemp je fakt něco. Člověk sice může přijet jako úplný pankáč a vyspat se ve smradlavém stanu, ale když pustí chlup ráno má masáž a ke snídani kaviár. Ve čtyřech usedáme se zakoupenou snídaní k rybníčku a kocháme se výhledem. Dnešní ráno nejhůř vypadá Ziki, barvu má dost podobnou jako jeho expediční stan. Svobudka si při balení způsobuje chvilkový stres. Klíče k motorce nejsou k nalezení. Po dlouhém prohledávání všech zavazadel se klíče nakonec nacházejí v kapse péřové bundy kdesi na dně tašky.
Dnes nás čeká novinka. Vymyslel jsem si, že trasu v jednom místě rozdělím na terénní a silniční úsek. Každý ze skupiny si tak bude moci vybrat variantu podle svých preferencí. Pochopitelně, že při dělení skupiny dochází na hecování typu: "Pojeďte terén srábotkové!" atp. Nicméně, jelikož jsem plánováním strávil dost času, tak chci, aby se skutečně odjela silniční i terénní část, aby ani jedna nebyla naplánovaná zbytečně. Navíc si obecně terén moc neužívám a tak zarytě, odmítám sjet ze silnice. Spolu s Frantou a Zikim tedy tvoříme asfaltovou skupinu. Dělíme se na hraničním přechodu Pavličevo sedlo a zhruba na hodinu se odmlčujeme od zbytku. Silnice jsou stále horského typu. Užší, klikaté, ale s dobrým povrchem - vyhovují mi. Cesta se plynule mění. Sjíždíme z hor a z hadovité šoustky nenápadně vyrůstá frekventovaná silnice nezábavné povahy.
No, zatímco se trojčlenka proplétá slovinskými šotolinami, my kroutíme jednu zatáčku za druhou a brzy překračujeme hranici do Chorvatska. Od čáry až do kempu se potáhneme horskými silničkami. Letos se ve skupině objevila zásadní novinka. Svobudka si na svého bandita připevnil držák na telefon a je tudíž schopen navigace. Do nynějška nevídaná věc, aby Svobudka navigoval. Jede v čele a vede nás skrz Chorvatsko. No a aby ho osud trošku poškádlil, hned při jeho navigační premiéře ho jako vedoucího jezdce staví policejní hlídka. Jsme trochu rozjetí a vjíždíme do obce Gerovo. Na jejím samém kraji stojí ve stínu u rodinného domu dva strážníci, jedno auto a jeden ruční radar. Nejsme žádný piráti a tak lídr poslušně respektuje strážníkovo gesto k zastavení. Zastavit chceme všichni, protože můžeme být nápomocní. Strážník nám ale kyne rukou, abychom pokračovali, chtěj jenom našeho Davida. Parkujeme na křižovatce o padesát metrů dál. To se policistovi také nelíbí a služebním krokem a s občasným vyvrácením očí v sloup nám přichází vysvětlit, že máme zastavit úplně jinde. Stavíme tedy o dobrých dvě stě metrů dál a policejní hlídku s naším členem ve spárech téměř ztrácíme z dohledu. Trvá to nějak dlouho, David stále nikde. Při čekání na něj nás napadají nejrůznější scénáře. Víme, že Suzuki není v nejlepším stavu a to našim konspiračním, a chvílemi až paranoidním úvahám o osudu našeho druha, dodává naprosto groteskní obrysy. "Třeba ho na místě zastřelej!" "Nemyslim si, že sou tady tak drsný, podle mě ho pustěj třeba za orálek!" "No vo motorku přijde určitě" "Tak to je jasný, ale já ho nevezu!" "A má vůbec smysl na něj čekat? Hele, kavárna." A těmihle žvásty se bavíme dobrých dvacet minut, než náš parťák přijede. Ten nám ve zkratce říká, že byl změřen radarem a pokutován, pokud mě paměť nešálí, dvaceti Eury. Ale oba uniformovaní byli prý v pohodě a dalo se s nimi mluvit. Jen tedy do teď nechápu, co na uložení pokuty trvalo dvacet minut.
Po obědě dojíždíme ten bombastický úsek. Ocitáme se v městečku Delnice kde navštěvujeme místní Lidl. Zde si nakupujeme sváču, a tak můžeme vynechat následující kavárnu s vyhlídkou. Pouštíme se do dalšího ukusování kilometrů. Chvílemi se silničky stávají úzkými "stezkami" kde projede sotva jedno auto. Nevadí, zpomalujeme a máme čas koukat kolem sebe. Následující zastávku máme až u jezera Bajer. Očekával jsem krásné přírodní scenérie, místo toho máme rybník křížený dálničním mostem. Od kluků z terénní skupiny přichází zpráva, že kemp je zařízený. Dlouho se nezdržujeme a vyrážíme na posledních dvacet pět kilometrů čtvrtého dne. Otevírá se nám krásný výhled na moře. Je to vždy vzácný moment, když se po dlouhé cestě pohledem setkávám s tou nekonečností. Je to dosažení nevšedního cíle, které hřeje a těší. Jedeme pomalinku, jsme mezi domy na úzkých Hreljinských ulicích. Nesmím se nechat mořem hypnotizovat příliš, abych někomu nevjel do obýváku. Proplétáme se dál a na jedné z křižovatek si všímám, že nám chybí Svobudka. Zastavujeme a čekáme. David má neobvykle dlouhé zpoždění, ale trpělivě čekáme dál. Později večer nám vypráví, že si zastavil na focení a tak trochu mu upadla motorka. Tak trochu na něj. Z téhle šlamastiky mu musel pomoct kolemjedoucí domorodec.
Hurá, přijíždíme na recepci kempu a já se horlivě deru zařizovat. Slečně říkám, že náš tříčlenný předvoj je již na místě a... Slečna mě přerušuje a povídá: "I know everything guys!", tedy, všechno vím, kluci. Vysvětluje nezbytnosti a vyhrazuje nám tři kempingové parcely vedle sebe, kam se nás všech osm pohodlně vejde. A je to tady zase, závora. No ani tentokrát průjezd neprobíhá bez ztráty kytičky, ale nějak se do kempu dostáváme. Nacházíme svoje parcelky a nacházíme taky kluky v přilehlé hospodě. Naše fleky jsou kousíček od moře. Rozbíjíme tábor a nadšeně se vrháme do moře. Doplavat k bójce a zpět - máme splněno. Hned po koupání se vydáváme na komentovanou prohlídku místního kostela. Ha ha, vtipe vylez. Takže jdeme do hospody na točený Ožujsko. Moc jsem toho dnes nevypil ani nesnědl, a tak to nebude na žádné dlouhé popíjení, beztak je zavíračka v 10. Poté, co nás obsluha žádá o opuštění restaurace se odebíráme k našim stanům, které máme prakticky hned vedle zahrádky ze které odcházíme. Sedáme si na kamennou zídku a pokračujeme ve večerní diskuzi, která je již o poznání méně intelektuální. Vedle nás je zaparkovaný český karavan. V něm bydlí dva chlápci se psem gaučového typu. Přívětivé pohledy nám ani jeden z nich nevěnuje, protože oba vědí, že jim budeme štěbetat pod okny déle, než by chtěli. Sorry, kluci, jedna noc a zase vypadneme.
Začínáme organizovat zbytek dne. Jsme trošku zmatení, ale rozsekává to Kozel, když určuje dvojici Benjo a MAD. "Benjo má technický znalosti a MAD má jazyk, tak ať spolu jedou opravit stupačku." Tím se dali věci do pohybu. Kluci vyjeli shánět po dílnách svářeče hliníku. Ostatní zůstáváme na místě. Svobudka se ochotně ujímá opravy mého chrániče spojky, je to truhlář, takže použil kus větve. Už nevím jak dlouho v té zatáčce čekáme, ale muselo to být určitě přes hodinu. Od kluků přichází zpráva, že stupačka bude za chvíli hotová. Kozel, Ziki a Franta jedou napřed převzít ubytování. Já, Kuba a Svobudka zůstáváme spolu. Po nekonečné snaze se nám společně daří na Versysu bez řadící páky zařadit dvojka. S levou nohou ve vzduchu a s trvale zařazenou dvojkou sjíždím do nejbližší vesnice. Tam nadšeně nacházíme kavárnu, kde čekáme na příjezd svařené stupačky.
Cestou nám stihne ještě pršet, celkem vydatně. Než dojedeme do cíle, mám dost času přemýšlet o svém pádu. Nicméně to nedělám, je mi to tak nějak fuk, zatím. S absencí plexiskla poznávám útrapy kluků, kteří plexi vůbec nemají. Zatímco s plexisklem zůstávám proti dešti obstojně chráněný, bez něj sem nacucaný vodou coby dup. Ještě krátká zastávka kvůli nákupu piva a můžeme bydlet. Máme dvoupatrový apartmán s několika pokoji, kde se zdržíme dvě noci. Zítřek je odpočinkový den. Večer je první přípitek na zdraví, dnes se to hodí!
Obě skupiny opouštíme ubikace ve stejnou dobu. Po necelé hodince cesty po loukách a lesích přecházíme, my kavárenští, most a blízkou frekventovanou silnici. Ocitáme se v lyžařském středisku lokální velikosti. Všechno čisté, upravené, rodinná stavení naředěná hotely a pensiony. Tady se žije z turismu. Nicméně není potřeba to dávat na odiv a škodit prostoru kolem sebe přemírou vizuálního smogu. Zkrátka pěkné městečko, líbí se mi tu. Usedáme s kámošema do pizzerie a obědváme. Když se zakusuji do několikátého trojúhelníčku, zlomyslně si vzpomínám na ufuněnou skupinu horolezců. Po obědě navštěvujeme obchody se suvenýry, abychom obdarovali naše blízké po návratu do Prahy. Také nakupujeme v místním marketu pochutiny na večer.
Po návratu do Podkorenu se vrhám na dodatečné opravy a úpravy pošramocené motorky. Pak už jen večerní intelektuální zábava a zítra zase hurá do sedel.
Dobře, cyklopeklo jsme viděli. Jelikož za sebou máme dnes už hodně přes 200km, žravé motorky potřebují mimořádnou čerpací stanici. Plánujeme tedy sjet do obce Sutrio, kde můžeme napojit žíznivé motorky. Já jedu na chvostu, přede mnou Svobudka a před ním Kozel. Zbytek nám trochu poodjíždí a naše trojice se vydává trochu jinou cestou, než bylo v plánu. Na benzínce jsme první a Mad nedokáže pochopit jak je to možné. Hned stavím základy pro tajemství dne a říkám: "To vám nikdy nepovíme!" Pak ještě porůznu přihazujeme věty typu: "Jeli jsme po sjezdovce dolů, celkem se to dalo." a s úsměvem pozorujeme jak si někteří nedokážou urovnat, jestli je to sranda, nebo ne. No a jak to vlastně bylo? Jak jsme se dostali dolů dřív? Kdo ví!? Prázdné motorky tankují a přichází zpráva od dnešního předsunutého průzkumníka Františka, že kemp je zařízený a můžeme v klidu přijíždět. Mám toho dnes už dost a tak na poslední dnešní bod zájmu posilám kluky samotné. Zpětně toho celkem lituji, protože zúčastnivší se na to místo pěli chválu. Fotky které pořídili tu chválu jen podtrhly. Jednalo se o horskou, z části šotolinovou, stezku s názvem Panoramica delle Vete. Ta se vine kolem hory Monte Pezzet a nabízí nekonečno úžasných výhledů. Teď vím, že jsem se měl hecnout. Nevadí, třeba se mi ještě někdy naskytne příležitost tohle místo navštívit. Poprvé za letošní dovolenou nasazuji pod helmu sluchátka a vydávám se na posledních padesát kilometrů dnešního dne. Jede se mi příjemně a těsně před kempem ještě stavím na nákup. Děsně fouká vítr a trochu mi dělá starost jak v kempu postavím stan. V kempu ale jako zázrakem po větru ani památky a já podle Františkových instrukcí zajíždím do kempu. Zbytek nepřijede dřív než za hodinu. Zabydluji se a začínáme s Františkem trochu odstrojovat Versyse. Potkávací světlo svítí kamsi do výše a my se ho pokoušíme seřídit. Čas rychle ubíhá a znenadání přijíždí zbylá šestice kluků. Po rozbití tábora se máme dostavit na recepci a srovnat účty. Během placení má pan domácí naprosto nevyžádaný a později až otravný monolog o ekologickém fungování jeho kempu. Je to fajn, že si to takhle zařídil, je mi to více než sympatické, ale mluvit o tom dvacet minut nemusí. Také nám doporučil hospodu kde se dobře najíme. Na tahle doporučení slyšíme lépe než policejní ovčák na: "Trhej Azore!" Vyrážíme a s vidinou dobrého jídla a studeného piva máme rychlý krok. Přicházíme ke slušně (čti nad naše poměry) vypadajícímu hotelu. Na baru si necháváme předložit jídelní lístek, abychom nepadli do pasti předražených cen. Lístek naším schvalováním prochází. Ani si nechci domýšlet, jak to asi působí na obsluhu. Z jedné ze servírek se klube Slovenka (možná to byla Srbka co studovala na Slovensku, říkejme jí Slovenka), která poznává krajany a ochotně se nás ujímá. K naší radosti nás usazuje na zadní část zahrádky, která je úplně prázdná. No a tak tam tak hodujeme a do toho se bavíme s tou mladou Slovenkou. Jsme malinko náročnější skupina v kontextu prázdných půllitrů. Jakmile někdo dopije a příliš dlouho čeká na nové pivo, dělá nám to vrásky na čele. Vlastně je to taková chvilková miniaturní tragédie. No a když tahle mladá servírka vezme objednávku a deset minut se nevrací, Kozel říká: "A to se nám taky někdy stává, že řekneme objednávku a za deset minut se ta obsluha vrátí a že na to jako zapomněla." Uplynula další minuta a naše Slovenka se vrací se slovy: "Moc se omlouvám já na vás zapomněla." U stolu se ozval výbuch smíchu. Netušila proč se smějeme a tak si to vzala osobně. Nenašel se nikdo, kdo by jí to vysvětlil a tak to bylo naposledy, co jsme tu holčinu u našeho stolu viděli. Ovšem poslala za sebe náhradu, mladého Slováka, motorkáře. Ten už si s námi věděl rady a provedl nás zbytkem večera. Při odchodu do nás ještě nalili panáka na účet podniku a my se odebrali zpět do stanového městečka. Dnes večer je s námi Frank naposledy. Ráno se odpojí a jako solitér bude pokračovat směr Anglie. Večer probíhá nezbytné loučení s naší Anglickou frakcí a pomalu se trousíme do stanů.
A je to tady. Poslední den naší výpravy. Při pohledu do itineráře se mi moc nechce sedat na motorku. Žádné zábavné zastávky, vyhlídky, jezera, ani prd. Je to už celkem dlouho co je cesta naplánovaná a já mám mylně v paměti, že jedeme jen nudné silnice co nejrychlejší cestou zpět do republiky. Ale nepředbíhejme. Vylézám ze stanu a u našeho kulatého stolu už sedí Svobudka s Benjem. Jsem napružený na ranní koupání v jezeře. Ptám se kdo jde se mnou a jako odpovědi se mi dostalo jen rozpačitých pohledů od dvou rytířů. Tak si trhněte, jdu sám. Po pěti minutách chůze jsem u vody. Z té vylézá česká rodina po ranním paddleboardingu. Zahazuji svršky a vrhám se do hladiny. Je studená a po pár tempech ze mě mizí i poslední zbytky večerní zábavy. Zdržuji se slabou čtvrthodinu a nabitý energií vodou z podhůří Alp se vracím k našim. Táborníci jsou už na nohou a roztroušení po kempu. Někdo snídá, někdo se sprchuje, někdo třeba sere. Kubovi na mne ulpívá zrak a s drobným překvapením v hlase se ptá: "Tys byl ve vodě, jo?" Mlčky přikyvuji a jdu do sprchy. Po hygieně, vracejíc se ke stanu spatřuji Kubu, jak se vrací od jezera. Ten pohled ve mně ulpěl. Jede na motorce v pantoflích a bez helmy. Přes rameno ručník a úsměv na tváři. Vypadal jako reklama na svobodu. Byl to vždycky trochu rebel a tenhle obrázek mi do toho skvěle zapadnul. Borec v plné síle na staré motorce, co kašle na pravidla, tiskněte to na plakáty. Tak chlapci, zvedáme kotvy a hurá domů!
Kvůli změně kempu se k ranní čerpací stanici musíme drobně vrátit. Následujících sto dvacet sedm kilometrů jedeme bez zastavení. K mému překvapení se cesta příjemně kroutí. Nudné silnice prvních tříd, o kterých jsem byl pro dnešek přesvědčen, nepřicházejí. V myšlenkách už mám vlastně jenom návrat do reality běžného života. Následující zastávka je kavárna v Ottensheimu. Znovu narážíme na platbu pouze v hotovosti, na kterou je našinec téměř odvyklý. Začíná se mi objevovat na motorce nešvar. U studené motorky spojka zabírá úplně nahoře. Když se motorka zahřeje, spojka zabírá úplně dole - sotva rozepne. Z toho plynou komické situace. Když jsem zvyklý, že spojka zabírá tady a za půlhodiny zabírá úplně jinde, jsou rozjezdy z křižovatek celkem ošemetná záležitost. Motorka poskočí a já se prohnu v zádech. Musí to vypadat neumětelsky.
Teď dalších padesát kilometrů na hranice a dalších padesát na oběd. To už budeme v Čechách. Cesta je stále zábavná, klikatá a poskytuje dostatek rozptýlení. Hodně se mění krajina. Je poznat, že už nejsme v Alpách a ani je nemáme na dohled. Hranice přejíždíme bez zastavení. Projíždíme i Českým Krumlovem, kde vinou silného provozu zpomalujeme, ale nezastavujeme. Kousek před Českými Budějovicemi nám Bistro Libra vaří oběd. U jídla bylo řečeno, že to byl z Rakouska velmi příjemný a zábavný návrat. Tak a teď už opravdu jenom nudný přesun. Kousek za Budějkami tankujeme a vyrážíme na ten nejposlednější úsek naší expedice. Popravdě nevím, kde jsme se rozdělili. Jestli to bylo až na pumpě na Zbraslavi, nebo si cestu z Jižních Čech různí kluci zvolili rozdílně. Co vím ale jistě je to, že z devátého dne nemáme ani jednu jedinou fotku. Pouze tři kluci si po příjezdu domů vyfotili svá počítadla kilometrů, tak tady jsou.
Aktuálně se začínáme bavit o létě 2024 a do hry se dostaly dvě destinace. Skotsko a Sardinie. Obojí má své pro i proti a já jsem moc zvědavý jak se nakonec rozhodneme a kdo všechno pojede. Ale ať už to bude kamkoliv, už teď se děsně těším. Cestám zdar.
Vážení čtenáři, pokud jste se textem prokousali až sem, velmi si toho vážím. Obzvláště proto, že jsme spolu překonali hranici deseti tisíc slov a přiblížili se k téměř hodině čtení. Pokud jsi jedním z účastníků cestopisu, doufám, že jsi v textu nenarazil na nic co by se tě snad dotklo. Pokud si z někoho drobně vystřelím, je to myšleno s dobrotou a láskou. Text by mohl být o dost delší. Čím více se do psaní nořím, tím více mi moje paměť uvolňuje vzpomínky i na ty nejmenší detaily. To psaní by mohlo být takřka nekonečné. Jenomže to bych se nikdy nedopracoval k zakončenému celku a navíc hodina čtení o prodlouženém týdnu na motorkách bohatě stačí.
Díky za přízeň. Honza / Warsheek / W (31.10.2023)
Košík je prázdný.