Čepice
Letní večer, skoro už noc :-) Šero padalo na Prahu, pouliční světla sotva svítila. Stojím s motorovou jednotkou 814.2 na pražském vršovickém nádraží a čekám na návěst dovolující jízdu vlaku. Další zastávka bude Praha - Kačerov. Ve Vršovicích je od započetí rekonstrukce nádraží snížená rychlost na 40km/h. Rekonstrukce je dávno hotová, ale my stále jezdíme čtyřicítkou. Tak trochu z legrace už nikdo nedoufáme, že to bude někdy jinak. Po postavení vlakové cesty, rozsvícení té správné návěsti a po všech úkonech dopravce před odjezdem (trocha železničářské frazeologie, kterou Vás nebudu dlouho otravovat) se konečně rozjíždíme. Nesvižná akcelerace dovolí Regínce zrychlit na 40km/h ještě v obvodu stanice. Jednou písknu abych varoval kolegy na služebním přechodu a to už nám po levé straně ubíhá vršovické lokomotivní depo. V tomto místě končí pomalá čtyřicítka a může se zrychlovat na traťovou osmdesátku, což je pro některé konkrétní mašinky nedosažitelná rychlost. Nepostřehnutelným tempem tedy zrychlujeme a já v dálce zahlédnu cosi jako siluetu postavy. Rozsvěcím dálková světla, ale výhled se mi nelepší. Připravuji si ruku na ovladač brzdy a zrak soustředím do dálky. No to víte, že se tam někdo prochází kolejištěm. To jsem zjistil hned jak se konec světelných kuželů od reflektorů zapíchnul komusi do zad. Černá bunda, černé kalhoty a polibte mi prdel, tady jdu já. Kdyby jen lidé tušili, jak špatně můžou být za takových podmínek vidět. Zavádím rychločinné brzdění a nohou dupu na lokomotivní houkačku. Turistu to bleskurychle vyvádí z vycházkové nálady a uskakuje nalevo od kolejiště. Naštěstí se mi daří vlak ještě před zastavením odbrzdit a znovu zrychlujeme zhruba z dvacetikilometrové rychlosti. Asi tušíte, co si strojvedoucí v těchto chvílích, a nebývá jich málo, neodpouští. Je léto, takže okna mám stažená a rychlostí nakopnutého lenochoda se přesouvám do okna, abych postavu v černém řádně poučil o zákazu vstupu do kolejiště. No ale na sáhodlouhé školení tu není prostor ani čas. Poučení musí být úderné a stručné. "Vomrzel tě život ty debileee?", křičím z okna doufajíc v omluvné zvednutí ruky. Pachatel jen pokrčil ramena a čekal až projedu. A pak se to stalo. Moje zánovní, na zakázku vyrobená čepice Kawasaki nabrala turbulentní proud vzduchu pod kšilt a odporoučela se mi z hlavy. Spadla pár metrů od toho hazardéra. Asi nebylo mnoho lepších způsobů, jak totálně potopit vážnost situace. Najednou se totiž role otočily, protože chlapík, na kterého jsem před vteřinou hulákal ,teď kroutí hlavou a já jsem ten pitomec...
Slepice off
Přijíždím od Prahy do stanice Měchenice. Z dálky vidím na samém začátku peronu mámu s děvčátkem. Holčička odhadem 3-4 roky. Blonďaté vlásky, přes ně růžová kšiltovka a široký úsměv. Jednou rukou drží maminku a druhou rukou mává na náš vláček. Mám radost, takže mávám zpátky a pískám na pozdrav. Pár metrů před nástupištěm je v Měchenicích občerstvení U Drábů. Malá hospůdka, ze které si občas výpravčí z Vraného, nebo Krče nechávají po vlacích posílat oběd. Kolem tohohle místního podniku se často motají slepice. Nevím jestli utíkají, nebo je majitel pouští, každopádně je to pro opeřence velmi riskantní povyražení. No a jak se blížím k peronu, dvě slepice plácly křídly do vzduchu a ocitly se v kolejišti odhadem 15m před vlakem. Nemějte mě za necitu, ale to ani nemá cenu brzdit. Slepice bych nezachránil a dost možná bych pokácel pár nestabilních cestujících připravených u dveří. Ozvaly se dvě tupé rány ve velmi krátkém sledu za sebou a před oknem se mi zjevil jednotný gejzír peří. Instinktivně jsem zatnul zuby s otevřenou pusou a nahrbil ramena. Co už, dvě slepice to mají za sebou, ale co ta holčička? Mimo to, že přestalo mávat děvčátko, pohyb ruky ustal i u její matky. Zároveň výrazy v obličejích obou dam doznaly významných změn. O pár vteřin později, když už jsem obě fanynky ČD minul, vidím jak se holčička nese u mamky v náručí s hlavou položenou na rameni. No, tak to se nepovedlo....
Strojvedoucím náhodou...
Na letišti jsem měl kolegu Tomáše. Ten odcházel ve stejnou dobu jako já a netajil se tím, že půjde pracovat k Českým drahám jako strojvedoucí. To mě zaujalo. Tomáš za sebou měl vstupní pohovor a tak jsem ho mohl náležitě vytěžit. Na svět se valila krize v podobě Corony, o které nikdo nevěděl jestli vyústí v obrazy jako z Wallking Dead, nebo v další světovou válku. Bylo tedy jasné, že se musím uchýlit k jistotám nejjistějším. No a právě dráha tuhle jistotu dokáže dát. I když se stane bůhví co, dráha musí a bude fungovat. Navíc tu máme dlouhodobý nedostatek strojvedoucích, takže vyhazov z rozmaru nehrozí. No a tak jsem se ocitnul, stejně jako Tomáš před pár týdny, na vstupním pohovoru. Ten probíhal na Odstavném nádraží jih. Spolukandidátů bych odhadl tak 20. Nacpaná místnost v přízemí administrativní budovy a v ní školní lavice vyskládané do U. Nejprve proběhla řeč, ve které nám bylo vysvětleno co práce strojvedoucího vlastně obnáší. Musím říct, že bulíky na nos nám nevěšeli. Vcelku kriticky a objektivně pánové hovořili o strastech a radostech vedení vlaku. Následoval písemný test, kde bylo několik okruhů otázek. Matematika, fyzika, elektrotechnika, nějaké otázky z prostředí železnice atd. No a tady jsem na sebe poprvé upozornil. Po odevzdání testu bylo celé osazenstvo vyhnáno na chodbu aby si "porota" mohla testy projít. Nic dobrého neznačilo, když si z chodby jako prvního z kandidátů zavolali právě mě. Nadešel rozhovor mezi osmi očima. Je mi nabídnuto místo k sezení, naproti třem zasloužilým nádražákům. První otázku mi pokládá pan Průcha, vedoucí oddělení kontroly a zkoušek. "Ono už je to někde na internetu?" Nechápavě koukám, vůbec nevím na co se mě to ptá. "Pane Varšo, jako jediný máte celý test správně!" Tak a to bylo naposledy, kdy jsem na sebe upozornil pozitivně. Odpovídám, že je to z části i dílo náhody, protože jako dráhy neznalý jsem například rozchod kolejnic 1435mm pouze hádal. Tímto sezením porota dospěla k názoru, že bych na dráze mohl přežít. Doktor a psycholog dospěli ke stejnému názoru, i když jim to trvalo o mnoho dní déle.
Po podpisu pracovní smlouvy 1.4.2020 následoval roční vzdělávací proces, ale o tom třeba zase jindy. Důležité je, že jsem všemi těmi martýrii prošel a můžu psát o zážitcích, které na dráze přicházejí tak nějak samy...